Posibilele achiziţii vizează producători de carne cu o capacitate de minim 300.000 de capete pe serie, iar Agroland urmăreşte companii aflate în dificultate sau chiar reorganizare.
Grupul Agroland, activ în retail, agricultură şi alimentaţie, derulează investiţii pentru a-şi consolida poziţia din piaţa ouălor de consum şi pentru a-şi face loc în piaţa producătorilor de carne de pasăre, a explicat Horia Cardoş, CEO şi fondator al Agroland Business System, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Prin una din diviziile noastre producem ouă de consum şi după ce vom finaliza o investiţie în mărirea capacităţii, din calculele noastre, o să fim în primii 3-5 producători de ouă de consum din România. (…) Facem în acest an o investiţie de aproximativ 800.000 de euro în mărirea capacităţii, de la 150.000 de găini ouătoare la 200.000 de găini ouătoare, susţinută din fonduri proprii. Credem foarte mult în viitorul acestui sector şi mă refer la producţia internă de alimente“.
Agroland Business System este un grup a cărui activitate a început în 1997, care operează o reţea de circa 250 de magazine cu produse pentru grădină, animale de companie şi fermă, o platformă avicolă la Mihăileşti, judeţul Giurgiu – cu ferme de reproducţie, incubaţie pui şi ferme de producţie ouă de consum –, precum şi un business de inputuri, o divizie de furaje, dar şi alte divizii.
Fondatorul grupului este de părere că criza actuală generată de războiul din Ucraina va aduce o perioadă dificilă în ceea ce priveşte preţurile din sectorul agroalimentar, însă consideră că asta ar putea însemna o oportunitate pentru companiile din piaţa locală.
„Aşa cum bine ştiţi, jumătate din consumul românilor din produsele cumpărate din reţelele de supermarketuri vine din import şi acum se vede cât de vulnerabilă este România din acest punct de vedere. Sunt convins că din cauza creşterii preţurilor materiilor prime preţurile alimentelor vor creşte în continuare. Presupunând că mâine s-ar semna un armistiţiu şi s-ar opri războiul, preţurile din zona alimentară nu s-ar opri. Şi vedem o mare oportunitate pentru companiile care reuşesc să producă eficient hrană“.
În acest context, Agroland se regăseşte în poziţia în care are un business reproducţie şi un flux pentru aşa-numiţii pui de o zi, dar şi un business de furaje, pentru care reuşeşte să cumpere cereale la preţuri avantajoase. „Veriga“ lipsă din acest ecosistem o reprezintă producţia de carne de pasăre.
„De aceea investim în continuare atât în zona de producţie de hrană cât şi în industriile care lucrează pentru producătorii din zootehnie, şi aici mă refer atât la fabrica de furaje, cât şi la producţia de material genetic, pui de o zi, care ajung astăzi în principal în magazinele noastre şi de acolo ajung în gospodării sau ferme mici pentru consum sau afaceri foarte mici, dar planul nostru este ca acei pui de o zi să ajungă la creştere în fermele noastre, folosind furajele noastre în aşa fel încât să integrăm şi să fim unul dintre cei mai importanţi producători din zona de avicultură din România“.
Horia Cardoş a explicat că această ambiţie se va concretiza prin achiziţii, însă nu a menţionat un buget fix la acest moment.
„Dacă ar fi să cumpărăm cu preţul pieţei vă spun clar că nu suntem interesaţi. Ne uităm la companii care au ajuns în situaţii dificile, poate chiar reorganizare şi acolo depinde şi de noi şi de cum vom putea negocia să obţinem preţul potrivit. Sigur, nu ne uităm la ferme foarte mici, ci la ferme cu o capacitate de minim 300.000 de capete pe serie. (…) Va fi dificil să intrăm în concurenţă cu marii jucători de pe piaţa din România, dar sunt convins că avem locul nostru şi cred că ştim ce avem de făcut să prosperăm şi să devenim unul dintre cei mai importanţi jucători din industria avicolă“.
Producătoriii de carne de pui au trecut printr-o perioadă dificilă în ultimii ani, prinşi între costuri de producţie şi operare din ce în ce mai mari şi presiunea de a păstra preţul de vânzare scăzut pentru a putea fi competitivi în faţa preţurilor scăzute cu care a venit pui din import, din ţări precum Polonia. Totuşi, Cardoş este de părere că „lucrurile se schimbă“.
„Credem că lucrurile se schimbă major în aceste săptămâni. De la costuri mari, atât cu energia, cât şi cu cerealele, furajele, şi preţuri mici în reţelele de retail care presau efectiv să obţină preţuri mai avantajoase, lucurile se schimbă. Clienţii reţelelor de magazine înţeleg mai uşor acum decât acum câteva luni majorarea de preţ, are sens mai mult, a crescut preţul energiei, cerealelor, e normal să plătească mai mult pentru 1 kg de carne de pasăre“.
În ceea ce priveşte costurile Agroland, invitatul a explicat că beneficiază de un contract avantajos pentru achiziţia de energie în condiţiile din piaţă, însă acest ccontract se va termina în luna august. În acest sens, compania vizează realizarea unui proiect de producere de energie din surse regenerabile pentru autoconsum care ar putea însuma 1,3 MW, într-un plan care se ridică la 1 milion de euro.
Cardoş estimează că cifra de afaceri la nivel de grup ar putea creşte cu 17% în 2022, până la 250 de milioane de lei, dar crede că se poate ajunge la o creştere mult mai ridicată.
Atât Agroland Business System cât şi divizia Agroland Agribusiness sunt listate la Bursa de Valori Bucureşti. În cazul grupului, acţionariatul este format în proporţie de 69,7% de Horia Cardoş, în timp ce aproximativ 24,6% din acţiuni sunt controlate de persoane fizice, iar 5,6% din acţiuni de persoane juridice.