Migraţia reclamelor din zona convenţională către online este unul dintre trendurile secolului. Dacă ne uităm unde putem investi în domeniu, găsim mai multe companii mai mici sau medii (Twitter, Snap, Spotify, Pinterest etc.), aproape toate însă fiind supra-evaluate, pe lângă faptul că au un grad mare de risc. Rămân deci cei 2 giganţi: $GOOGL (Alphabet) şi $FB (Facebook) – cu preţuri mai rezonabile, cu o dimensiune care le permite să absoarbă mai uşor şocurile şi cu situaţii financiare de invidiat. Să încercăm deci o analiză comparativă multicriterială între cele 2:
- Surse actuale de venituri – ceva mai diversificate pentru $GOOGL, căruia îi acord un plus:
- $FB: cca 98% din reclamă (platforma Facebook, Messenger, Instagram), foarte puţin din hardware (Oculus VR)
- $GOOGL: un pic peste 80% din reclamă (Google AdWords, AdSense, YouTube), Google Play Store şi Google Cloud fiecare cu aproape 10%, Other Bets insignificant, hardware (Google Pixel) insignifiant
- Moat economic – dezvoltat pentru ambele, egalitate:
- $FB: un “network effect” (efect de reţea) incomparabil dat de numărul de utilizatori (care atrag alţi utilizatori şi evident doritori de reclame, în special inteligente în funcţie de preferinţe)
- $GOOGL: o combinaţie între brand (“to google” a devenit un verb în engleză!), ecosistemul Android, network effect pentru YouTube şi “switching costs” (costuri de migrare) pentru Google Cloud
- Oportunităţi în viitorul apropiat – un plus pentru $FB:
- $FB: WhatsApp este o surpiză că nu a fost încă monetizată (anul acesta compania a renunţat la a introduce reclame…pentru moment); apoi mai nou lansatele: Facebook Shops va fi probabil un mare jucător în e-commerce, Facebook Gaming şi Facebook Dating relativ clar de monetizat; nou anunţatul portal de servicii iarăşi relativ clar; criptomoneda Libra (redenumită Diem) – un pic mai greu de monetizat (conform lui Zuckerberg, aceasta va duce la o creştere a reclamelor)
- $GOOGL: Waymo este lider în domeniul vehiculelor fără şofer cu potential mare, dar încă o investiţie nerentabilă, Google Nest (dispozitive Internet of Things) ar avea potenţial, poate Google Verily (dispozitive Life Sciences - medicale)
- Estimarea de creştere anuală a profiturilor pe următorii 5 ani (medie analişti) – un plus pentru $FB. Cu cât mai mulţi ani este menţinută investiţia (şi diferenţa între cele 2 desigur), cu atât mai mult se simte, datorită mecanismului de compound (“dobânda” compusă)
- Cash Net – nu numai că oferă siguranţă financiară, un credit de rating ridicat, dar o poziţie importantă de cash oferă oricând muniţia necesară cumpărării unui business interesant. Totuşi, peste anumite limite, o poziţie de cash mult prea mare (cum deja devine la Alphabet) nu mai poate fi considerată un avantaj, ba chiar ar putea semnifica anumite limitări (nu s-au găsit investiţii? şi atunci de ce nu se plătesc dividende etc.?) – egalitate între cele 2:
- Evoluţie marje de profit – egalitate:
- $FB: profit brut de la 84% ultimii 5 ani la 81%, profit net de la 33% ultimii 5 ani la 32% (mica scădere datorită cheltuielilor cu securitatea, care probabil se vor menţine, dar nu cred că vor creşte mai mult)
- $GOOGL: profit brut de la 58% ultimii 5 ani la 54%, profit net de la 19.5% ultimii 5 ani la 20.5%
- Ponderea cheltuielilor de R&D (Research & Development – cercetare & dezvoltare) – mic plus pentru $FB:
- Fair Value – egalitate, ambele sunt în zona de “Fairly Valued” (evaluate “correct”):
- PEG ratio = Price/Earnings (preţ/profit) raportat la rata de creştere a profitului – un pic mai mare la $GOOGL, dar de obicei companiile mai mature (vezi şi linille de business actuale ale Alphabet) au acest raport mai mare, deci egalitate:
- Management – în ambele cazuri o problemă ar fi că acţionarii minoritari se pot plânge pentru drepturile restrânse de vot, dar nu vad asta o problemă majoră - egalitate:
- $FB – CEO-ul Mark Zuckerberg este şi fondatorul companiei, deci extrem de aliniat cu interesele companiei. Sub conducerea sa s-au efectuat importante achiziţii (Instangram, WhatsApp, Oculus) şî în continuare viitorul pare asigurat (vezi şi rubrica de oportunităţi)
- $GOOGL – În special viziunea dezvoltării exponenţiale a brandului “Google” sub fondatorii Sergey Bryn şi Larry Page merită menţionată, precum şi unele achiziţii (din 2019 CEO a devenit Sundar Pichai, dar Bryn şi Page au rămas în Board). Ceva mai “în ceaţă” poate faţă de Facebook este divizia Other Bets, care ar trebui să asigure viitorul Alphabet, dar deja am menţionat asta la rubrica de oportunităţi
- Riscuri şi incertitudine – ambele companii au o volatilitate relativ ridicată (normală pentru o astfel de industrie) şi riscuri comparabile – egalitate:
- $FB: cele mai mari riscuri sunt presiunile anti-trust, diverse procese, amenzi (mai nou mai multe state din SUA vor să intenteze process pentru separarea WhatsApp şi Instagram – chiar dacă nu va avea success, cheltuielile vor rămâne). În rest, desigur, un risc de scădere a numărului de reclame, desi s-a văzut că boicotul anumitor mari companii din acest an nu a avut efecte semnificative. Un risc real este totuşi dependenţa mult prea mare de reclame (momentan)
- $GOOGL: asemenea, cele mai mari riscuri sunt presiunile anitrust. Apoi, poate o eventuală migrare a reclamelor către…reţelele sociale. Pentru Google Cloud este concurenţa mare din domeniu, balansată însă de o industrie cu ritmuri de creştere per total uriaşe
Făcând un calcul, rezultă 3 plusuri pentru Facebook (unul ceva mai mic) şi un plus pentru Alphabet. Dacă ar fi deci să aleg o singură companie dintre cele 2 acum, aş alege Facebook. Dacă ar fi să impart suma disponibilă pentru cele 2 (sau pentru industria de reclama online), aş împărţi în 70% Facebook şi 30% Alphabet.
Ţinând cont de faptul că discount-ul faţă de Fair Value este relativ mic (~10% pentru pentru o volatilitate relativ ridicată), nu mi se pare însă o marjă de eroare suficient de mare. Deci, ca strategie aş cumpăra acum cam 1/3 din suma dorită, aşteptând o corecţie a preţului.
Succese!
PS: Disclaimer: Deţin o poziţie Long $FB, dar nu am nicio legătură de business cu compania. Aceasta nu este o recomandare de investiţii, fiecare este responsabil pentru deciziile pe care le ia pe baza analizei proprii!
PS2: Nu ezitaţi dacă aveţi comentarii