Turbomecanica SA (TBM): Perspective pentru investitii in sectorul de aviatie de la Bursa de Valori Bucuresti

publicat in 05/01/2021 19:31

Companii discutate: TBM

3 aprecieri nete


În acest material, am decis sa vă vorbesc despre acțiunea TBM (TURBOMECANICA S.A.). În opinia mea, este o acțiune de avut intr-un portofoliu diversificat care are ca și componenta si sectorul de aviație.  TBM (TURBOMECANICA S.A.), este o persoana juridica romana avand forma juridica de societate pe actiuni de tip deschis conform Actului Constitutiv si reglementarilor aplicabile, cu capital integral privat si actiunile tranzactionate pe Bursa de Valori Bucuresti. Domeniul sau de activitate este exclusiv productiv si conform clasificarii activitatilor din economia nationala obiectul principal de activitate este fabricarea si reparatia de motoare si ansamble mecanice pentru avioane si elicoptere – COD CAEN 3030. Societatea isi desfasoara activitatea intr-un mediu puternic concurential dupa principiile larg recunoscute ale guvernantei corporative, in conformitate cu legislatia romana, legislatia Uniunii Europene si cu practicile internationale furnizand pe pietele interne si externe produse si servicii atat in domeniul apararii cat si in domeniul aviatiei civile. Istoria sa cuprinde mai multe etape de inceput, a trecut prin etape de diversificare si dezvoltare, dar si prin perioade si etape de restructurare, de caderi, de cautari, de noi inceputuri, dar in tot acest timp a functionat in conditii de continuitate in industria de aviatie si de aparare.

Cateva cuvinte despre această companie listată: In prezent, scopul companiei TURBOMECANICA este de a se permanentiza ca furnizor de componente si reparatii pentru industria aeronautica, cat și pentru alte domenii de înalt nivel tehnologic, mentinand un standard de calitate ridicat pentru produsele fabricate/reparate, care sa asigure satisfactia clientilor traditionali dar si atragerea de noi clienti, castiguri optime si profituri pe termen lung. In acest context strategia companiei are la bază dezvoltarea permanentă de programe noi în parteneriat cu nume prestigioase din industria aeronautică. Schimbările care au avut loc la nivel de management, fondate pe principii de eficienţă şi eficacitate, alături de inovaţii şi investiţii permanente în noi tehnologii au adus creşteri progresive continue la nivelul cifrei de afaceri, prin atragerea de noi proiecte şi noi parteneriate.

În permanentă dezvoltare şi acţionând într-un mediu de afaceri care îi pune mereu în fata unor continue provocari, TURBOMECANICA este în orice moment pregatită să exploreze dezvoltarea de noi programe pentru motoare cu turbină, alături de clienţii tradiţionali sau împreună cu noii parteneri. De asemenea, continuand programele de fabricaţie şi reparaţie de ansamble si componente de aviatie sau industriale, sunt pregătiţi să incheie parteneriate strategice, joint-ventures, acorduri de infiintare baze de reparaţii pentru produse din industria aviatică. Atuul este condiţia calităţii, nefăcând niciodată compromisuri în ceea ce priveşte fiabilitatea şi dorind in permanenta să sustinem interesele partenerilor noştri prin eficientizarea costurilor.

TURBOMECANICA este deschisa sa sprijine actiunile legate de alte produse promovate de companii aeronautice in Romania si este capabila sa sustina programe de fabricatie / reparatie / mentenanta a componentelor si ansamblelor prevazute a fi  livrate in viitor catre operatori din Romania sau din estul Europei. Gama materialelor pe care le preluchează cuprinde aliaje usoare, aluminiu, oteluri slab aliate, oteluri inoxidabile, oteluri inalt aliate, aliaje rezistente la temperatura, aliaje de titan si superaliaje.

Activitatea societății:

Pe centre de  prelucrare specializate, cu 3 si 5 axe, precum (WOTAN,SIP, , MCV, OKUMA, OKK etc.) fabrică carcase de turbina si de compresor de marime mica, medie si mare, carcase si capace pentru cutii de transmisie, coifuri de admisie, piese de legatura, piese pentru controlul suprafetelor aerodinamice etc. Pe strunguri verticale si orizontale cu comanda numerica (BOEHRINGER , IKEGAI, BERTHIEZ) fabrică discuri de compresor si de turbina, inele, diafragme de dimensiuni mici si medii fabricate. In celule dedicate cuprinzand operatii de debitare, frezare, strunjire si rectificare (interioara si exterioara ), organizate corespunzator marimii familiei de piese sunt fabricate piese de rotatie (mici arbori, inele, cuplaje, piulite). Au linie de fabricatie pentru roti dintate cu capabilitatea de a fabrica module de la 1 la 6, incluzand caneluri interioare si exterioare, cuplaje speciale (Curvic). Execută operatii de rectificare si inspectie cu masini furnizate de Gleason si Zeiss,  corespunzatoare pentru inspectia totala a rotilor dintate. Au strunguri si/ sau masini de frezat pentru dimensiuni mici sau medii, masini de gaurit in coordonate, masini de rectificat diametre interioare si exterioare pe care fabricam arbori, axe, fitinguri, racorduri, placi si alte componente ale  motoarelor. Execută pe echipamente specifice (presa hidraulica 1200 t – Raskin, 500 t – Muller si alte prese de 50 t) prin presare, componente pentru camere de ardere, statoare si carcase de turbina, capote de protectie termica, stabilizatoare de flacara si inele cu sectiune rotunda si ovala pentru injectia combustibilului pentru postcombustie, ajutaje de evacuare. Fabrică prin sudura manuala TIG sau semiautomata TIG  ansamble sudate precum capote de protectie termica, mansoane, piese de tranzitie, camere de ardere.

Mai mult, oferă servicii de suport tehnic la cererea clientului, inclusiv proiectare:

  • Au un sistem integrat de proiectare asistata de calculator, fabricatie si control. Aceasta abordare integrata aduce beneficii din punct de vedere a calitatii, timpului de fabricatie si riscurilor reduse.
  • Utilizează Unigraphics ca principal instrument de proiectare asistata care acopera intregul proces de dezvoltare a produsului din faza conceptuala pina la modelare si fabricatie. O alta solutie software este SolidEdge utilizata pentru aplicatii 2D si transfer de date in Unigraphics.

Capabilitatile de proiectare includ:

  • Proiectare piese;
  • Proiectare scule si dispozitive;
  • Modelari 3D utilizand tehnici parametrice de modelare;
  • Crearea de desene tehnice pe baza modelelor (drafting);
  • Transfer de date digital intre TURBOMECANICA si clientii sai care au acelasi sau alt sistem CAD/CAM;
  • Vectorizare date;
  • Proiectare produs;
  • Programe de proiectare cocurentiala cu clientii pentru dezvoltare produs.

Zona unde au organizat activitatea de reparatii cuprinde un spatiu pentru primire produse, un spatiu pentru demontare-remontare, un spatiu pentru triaj si un spatiu pentru control nedistructiv. Reparatiile curente si reparatiile capitale ale motoarelor le efectuează in conformitate cu ultimele tehnologii. Etapele activitatii de reparatie respecta cerintele tehnologiei aprobate respectiv: dezasamblare produse, curatire si spalare, control vizual al componentelor, control dimensional si/sau control nedistructiv. Dupa analiza rezultatelor si in conformitate cu rapoartele tehnice, specialistii din sectia de montaj – probe inlocuiesc piesele care nu mai pot fi reparate, aplica buletinele service, reasambleaza produsele si fac testele necesare. Turbomecanica are capacitati  unice in Europa pentru testare, respectiv standuri de testare pentru echipamentele si accesoriile instalatiilor de combustibil, ulei sau hidraulice, echipamente pentru echilibrare si pentru supraturatie, standuri de incercare turboreactoare si turbomotoare. Proceduri similare aplică si transmisiilor mecanice pentru elicopter. Asamblarea componentelor, subansamblelor si asamblarea finala le efectuează intr-un spatiu dedicat in cadrul Sectiei Montaj- Probe , utilizand echipament dedicat, complex si de precizie. Au echipamente de echilibrare (arbori, discuri, ansamble rotative) si echipamente pentru teste de supraturatie.

Dotarea Sectiei Montaj – Probe permite reparatia si a altor motoare, din aceeasi familie de motoare sau de marimi similare cu cele aflate in productia curenta. Transmisiile mecanice pentru elicopter sunt complet dezasamblate, controlate dimensional si vizual, inspectate nedistructiv si apoi reasamblate conform cerintelor specifice. In Sectia Montaj – Probe lucreaza ingineri absolventi ai facultatii de inginerie aerospatiala si mecanici de aviatie toti specialisti de inalta calificare si experienta.

Activitatile metrologice se desfasoara intr-un laborator specializat capabil sa verifice, sa calibreze si sa supravegheze controlul unitatii de masura, geometrice, mecanice, electromagnetice si termice. Activitatile de calibrare a liniilor de masura sunt specifice pentru unghiuri, miscare, forta, cuplu, presiune, debite, vibratii, turatie, temperatura si densitate. Toate instrumentele, echipamentele, calibrele si liniile de masura utilizate in acest laborator indeplinesc cerintele standardelor impuse de Institutul National de Metrologie si de catre clientii TURBOMECANICA. Laboratorul de metrologie, pe langa activitatea principala de verificare, calibrare si reglare, desfasoara si activitati de reparatii a instrumentelor mecanice de masura. Un important atu este capabilitatea totala pentru procesele speciale (tratament termic, procese chimice, sudura si ecruisare)

Execută procese de tratament termic al aliajelor si superaliajelor de nichel, titan, aluminiu, oteluri inoxidabile. Operatiile de  tratament termic pe care le execută includ calire, recoacere, detensionare, subracire, revenire, cementare, nitrurare, stabilizare, ecruisare, imbatranire, punere in solutie si precipitare, normalizare. Pentru acestea se folosesc urmatoarele procese suport: sablare, controlul duritatii, incercari mecanice, control metalografic. Execută procese chimice de acoperiri de suprafata precum: nichelare, cuprare, cromare, argintare, cadmiere, oxidare anodica si oxidare anodica dura, indepartarea chimica a stratului depus cu jet de plasma sau prin aluminizare.

Situația din bilanț la 30.09.2020

Societatea a realizat venituri din exploatare in suma de 85.973.505 lei, si cheltuieli din exploatare in suma 74.187.402 lei. Ponderea cea mai mare a acestor venituri a fost realizata din activitatile productive specifice profilului de fabricatie al societatii. Cifra de afaceri, s-a diminuat cu 5,2 % fata de aceeasi perioada a anului trecut si cu 1% fata de prognoza din Bugetul de Venituri si Cheltuieli pentru TRIM I – TRIM III. Totusi societatea are toate premisele ca pana la sfarsitul anului 2020, va realiza Cifra de Afaceri prognozata de 115.943.038 ron. Veniturile aferente costului productiei in curs de executie si a variatiei stocurilor, au avut o crestere de 64,26 % fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea provine de la variatiile (cresteri/descresteri) din productia in curs de executie, eliberare/lansare de comenzi noi (conform cerintelor clientilor) si finalizare comenzi din procesul de productie.

De asemenea, cresterea provine si din costul de productie al semifabricatelor, produselor finite si produselor reziduale obtinute, la finele perioadei, precum si diferentele intre pretul prestabilit si costul de productie aferent. Cheltuielile cu materii prime si materiale au crescut fata de anul trecut cu 5,78%, societatea luand masuri in ceea ce priveste procesul de aprovizionare prin achizitia de materii prime si materiale necesare si pentru produsele care se vor finaliza pana la sfarsitul anului 2020. In contextul COVID 19, s-au achizitionat materiale privind securitatea angajatilor, prin achizitia de manusi, masti, dezinfectanti, termoscanere, in valoarea de 236.000 ron; Cheltuielile cu salariile au crescut cu aproximativ 7,0 mil lei in contextul majorarii numarului de angajati de la 457 la 30.09.2019 la 541 la 30.09.2020 si a cresterii salariului mediu cu aproximativ 8%: Se constata o crestere a acestor cheltuieli fata de aceeasi perioada a anului trecut, situatie care este considerata justificata deoarece dinamica sumei veniturilor in valoare de 86,2 mil lei, devanseaza dinamica cheltuielilor inainte de impozitare in valoare de 75,8 mil lei. Analiza factoriala a cresterii de 7,0 mil. lei: • 4,5 mil. lei influenta cresterii numarului de angajati • 2,4 mil. lei infuenta cresterii salariului mediu TMB

Valoarea altor cheltuieli operationale a crescut cu aproximativ 35,3 %, aceasta datorandu-se in principal:

• serviciilor cu pregatirea personalului prin cursuri de specialitate – cursuri resurse umane, certificare sudori, cursuri in vederea autorizarii personalului atat pentru aviatia militara cat si pentru aviatia civila

• serviciilor metalizare repere Rolls Royce in valoare de 113.000 ron,

Societatea a realizat venituri din exploatare in suma de 85.973.505 lei, si cheltuieli din exploatare in suma 74.187.402 lei. Ponderea cea mai mare a acestor venituri a fost realizata din activitatile productive specifice profilului de fabricatie al societatii. Cifra de afaceri, s-a diminuat cu 5,2 % fata de aceeasi perioada a anului trecut si cu 1% fata de prognoza din Bugetul de Venituri si Cheltuieli pentru TRIM I – TRIM III. Totusi societatea are toate premisele ca pana la sfarsitul anului 2020, va realiza Cifra de Afaceri prognozata de 115.943.038 ron.

Veniturile aferente costului productiei in curs de executie si a variatiei stocurilor, au avut o crestere de 64,26 % fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea provine de la variatiile (cresteri/descresteri) din productia in curs de executie, eliberare/lansare de comenzi noi (conform cerintelor clientilor) si finalizare comenzi din procesul de productie. De asemenea, cresterea provine si din costul de productie al semifabricatelor, produselor finite si produselor reziduale obtinute, la finele perioadei, precum si diferentele intre pretul prestabilit si costul de productie afferent.

Cheltuielile cu materii prime si materiale au crescut fata de anul trecut cu 5,78%, societatea luand masuri in ceea ce priveste procesul de aprovizionare prin achizitia de materii prime si materiale necesare si pentru produsele care se vor finaliza pana la sfarsitul anului 2020. In contextul COVID 19, s-au achizitionat materiale privind securitatea angajatilor, prin achizitia de manusi, masti, dezinfectanti, termoscanere, in valoarea de 236.000 ron;

Cheltuielile cu salariile au crescut cu aproximativ 7,0 mil lei in contextul majorarii numarului de angajati de la 457 la 30.09.2019 la 541 la 30.09.2020 si a cresterii salariului mediu cu aproximativ 8%: Se constata o crestere a acestor cheltuieli fata de aceeasi perioada a anului trecut, situatie care este considerata justificata deoarece dinamica sumei veniturilor in valoare de 86,2 mil lei, devanseaza dinamica cheltuielilor inainte de impozitare in valoare de 75,8 mil lei. 

Valoarea altor cheltuieli operationale a crescut cu aproximativ 35,3 %, aceasta datorandu-se in principal: 1) serviciilor cu pregatirea personalului prin cursuri de specialitate – cursuri resurse umane, certificare sudori, cursuri in vederea autorizarii personalului atat pentru aviatia militara cat si pentru aviatia civila, 2) serviciilor metalizare repere Rolls Royce in valoare de 113.000 ron, 3) echipare sateliti repere pentru reparatii Cutie Transmisie Principala pentru clientii interni: IAR Brasov, MApN, in valoare de 950.237 ron; 4) cheltuieli privind activele cedate – prin casarea unor utilaje care nu mai erau corespunzatoare d.p.d.v. tehnic, in valoare de 72.350 ron 5) cheltuieli privind bursele pentru invatamantul dual, in valoare de 145.500 ron

Societatea a inregistrat la finele Trim. III un profit net de 8.694.743 lei, in diminuare cu 50,9% de aceeasi perioada a anului trecut, toate aspectele privind aceasta diminuare s-au mentionat mai sus. Indicatorul EBITDA reflecta performanta financiara a societatii si reprezinta profitul inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizare, are o valoare pozitiva de 13,8 mil lei. Rezultatul financiar nu a fost impactat de nicio cheltuiala suplimentara privind plati compensatorii, neindeplinirea obligatiilor contractuale, alte cheltuieli privind imobilizarile corporale si necorporale.

Activele corporale – exista o tendinta de crestere a acestor active prin efectuarea de investitii/modernizari cadiri, masini si utilaje din patrimoniul TBM (TURBOMECANICA S.A.), crestere procentuala 2%.  Activele necorporale – au scazut fata de 31.12.2019 cu 47,7%, singura cauza fiind inregistrarea amortizarii lunare la licente, program informatic ERP-SAP.

Creantele comerciale in valoare de 10 mil, au crescut semnificativ fata de 31.12.2019, cauza principala o reprezinta creantele de la clienti interni, creante care s-au incasat ulterior datei de 30.09.2020, iar in mica masura (14%) intarzierile in incasarile de la clienti externi, care si-au decalat termenele de plata.

Stocurile, acestea au cunoscut o crestere fata de 31.12.2019 cu 25,6 %, societatea luand masuri in ceea ce priveste procesul de aprovizionare prin achizitia de materii prime si materiale necesare si pentru produsele care se vor finaliza pana la sfarsitul anului 2020. Aceste masuri s-au luat pentru a preveni eventualele probleme in lantul de aprovizionare, care ar putea genera intarzieri in procesul de productie. Aceasta solutie a generat o iesire de numerar reflectata in cash flow;

Activele curente au avut o crestere de 29,8% fata de 31.12.2019, prin cresterea stocurilor si creantelor. Imprumuturile pe termen scurt acordate sub forma de limita de creditare, au fost utilizate intr-o proportie mult mai mare fata de 31.12.2019 prin faptul ca, facturile emise catre clienti inainte de finalul TRIM III, au fost incasate ulterior datei de 30.09.2020 si intr-o mai mica masura limita a fost folosita pentru platile catre furnizori.

Datoriile comerciale si alte datorii – acestea s-au diminuat cu 50,9%, fata de 31.12.2019, societatea si-a respectat toate termenele de plata contractuale catre toti furnizorii si toate datoriile catre bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat. Acesta a determinat si o iesire de numerar, disponibilitatile banesti diminuindu-se intr-o mica masura in procent de 5,3% fata de 31.12.2019.  TBM (TURBOMECANICA S.A.) nu are nicio datorie fiscala neachitata catre autoritatile statului;

Imprumuturile pe termen lung, au avut un trend crescator fata de finele anului 2019, (au crescut cu 66,7%) prin incheierea de noi contracte de leasing privind achizitionarea de utilaje: Centrul de prelucrare prin frezare in axe OKK, Masina de masurat in coordonate 3D, Masina de curatat cu ultrasunete, Masina de rectificat in coordonate Chien Wei Precise Technology, Strung orizontal CNC Ace, toate aceste utilaje sau achizitionat in vederea cresterii capacitatii de productie. Motivul cresterii datoriilor pe termen lung fata de 31.12.2019, este mentionat mai sus, cauza principala fiind achizitia de noi utilaje prin leasing. Provizioanele pe termen scurt s-au diminuat cu 77,7% fata de 31.12.2019, acestea repezinta doar anularea/reversarea provizioanelor constituite la finele anului, pentru: bonusuri de performanta, zile concediu neefectuate din anii anteriori, pensii/actuarial, creante neincasate in termenul legal. Capitalul propriu al societatii la 30.09.2020 este de 90.672.089 lei, in crestere cu 10% fata de 31.12.2019, ceea ce indica, ca toate activitatile firmei se desfasoara in conditii optime.

In final, în opinia mea,  TBM (TURBOMECANICA S.A.) reprezintă o acțiune de deținut de către orice mic investitor. În data de 2 noiembrie 2020, am participat la întalnirea online avuta cu reprezentanta societății sus amintite si spunea ca au de gand, pe viitor,  sa devina un hub regional pentru mentenanta avioanelor, elicopterelor și a altor produse necesara industriei de aviație.

Disclaimer:Dețin această acțiune in portofoliul meu și nu recomand niciunui cititor să ia decizii prin care să iși riste capitalul disponibil.

surse: https://www.bvb.ro/infocont/infocont20/TBM_20201029152149_Raport-Q3-2020-CA-TBM.pdf; https://turbomecanica.ro/despre-noi/



Investitor din 6 , Bucuresti

"Mitul speculatorului prezentare BVB la evenimentul Forumul Investitorilor Individuali din data de 18 martie 2017. Facebook: Mircea Teodor Linkedin : Mircea Secara - Materiale si prezentari la rubrica ~Investitor tip speculator~ experienta proprie Youtube : mircea 582 - cursuri online de analiza tehnica free prezentate de Clive Lambert MSTA, Prezentari video Anton Kreil Expader Strategy si Cartea Risk and Money Management de Arlt Wieland (recomand 100%)"

(9 urmăritori)


Ți-a plăcut? Fii social:
Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Email

970x90 - Banner STIRI

Postează un răspuns
1405 vizualizări

0 aprecieri nete

Vint Marcel

foarte buna prezentarea , articolul , la mai multe

1-1 din 1

Nu poți posta sau să răspunzi: Trebuie să fii logat înainte de a posta.

Investeste Virtual, Castiga Real

Termenul zilei
Titluri de participare

Titluri de participare – Unitati de fond sau actiuni emise de organisme de plasament colectiv, in functie de modul de constituire al acestora.

Vezi toți termenii



XTB - Dreapta JOS
Cursul BNR pentru data 28/03/2024
Moneda Curs
1 EUR 4.973 RON +0.04 %
1 USD 4.6085 RON +0.42 %
1 GBP 5.8167 RON +0.35 %
1 CHF 5.0914 RON +0.47 %
1 CAD 3.3896 RON +0.39 %
1 AUD 2.9924 RON -0.09 %
1 NOK 0.4255 RON -0.12 %


Statistici site
Total membri 1452
Activi azi 2
Membri online 0