Se întâmpla prin 1994, când Jeff Bezos renunţa la o carieră în management pe Wall Street pentru a-şi fonda propria companie, în…garajul propriu (după modele cunoscute…). A vrut iniţial să-i dea numele “Cadabra” pentru a face aluzie la o semnificaţie magică, dar avocatul său i-a explicat că are o rezonanţă de…cadavru (în limba engleză “Cadabra” ~ “Cadaver”). Atunci Bezos a spus: “O să o numesc Amazon, după cel mai mare fluviu din lume, pentru că va fi cea mai mare afacere de vanzari online din lume”!
Scurtă prezentare a business-ului
Amazon ($AMZN) constă în prezent în mai multe segmente distincte de business, aşa că o să încerc pentru fiecare să prezint, pe lângă contribuţia la vânzările totale ale companiei (în valoare de 386 mld.$ în 2020), moat-ul economic şi perspectivele de dezvoltare:
- Magazine online – 51% din vânzări şi creştere anuală de ~40% (ok, impulsionată un pic şi de măsurile de lockdown)
- Un moat puternic, brand-ul Amazon cu greu putând fi atacat în America de Nord şi Europa
- Creşterea va încetini, desigur, odată cu ieşirea din pandemie, dar nu se va opri, trendul global spre online pare a fi de neoprit; competiţie puternică însă pe pieţe cu potential mare de creştere, precum Asia de Sud-Est (Lazada, Shopee), Japonia (Rakuten, Amazon pe locul secund), India (Amazon pe primul loc, dar şi Flipkart, Alibaba), America Latină (Mercado Libre, Americanas, OLX), Rusia (Ozon, Citilink), Africa (Jumia, Takealot), iar China este încă impenetrabilă
- Vânzări terţi (pe platforma Amazon) – 20.8% din vânzări şi o creştere de 49% (tot pe fondul pandemiei)
- Un moat puternic, un network effect inegalabil de tip 2-sided (comercianţi <-> cumpărători)
- Asemănător cu magazinele online, creşterea va mai încetini, competitie puternică pe anumite pieţe; sunt însă multe verticale în care se extinde agresiv (farmacii, telemedicină, turism etc.)
- Magazine fizice (Whole Foods Market, Amazon Go şi altele) – 4.2% din vânzări şi o scădere anuală de ~6% pe fondul pandemiei
- Moat dat de avantaje de cost distribuţie, dar totuşi ceva mai limitat
- La fel, oricând posibilă o extindere în alte verticale, de văzut însă şi cât de profitabile
- AWS (Amazon Web Services) – 11.7% din vânzări şi creştere anuală de 29.5% şi, de departe, cel mai profitabil segment
- Moat dat de switching costs, cam ca la orice sistem software mai complex
- Creşterea începe să scadă (datorită în special asaltului Microsoft, dar şi Google), dar va rămâne solidă, trecerea la cloud este un trend al începutului de secol, deci este loc pentru mai mulţi actori
- Abonamente (Amazon Prime) – 6.5% din vânzări şi creştere anuală de ~31%
- Moat dat de ecosistemul Amazon şi cross selling (video, jocuri, cărţi, beneficii la cumpărături)
- De asemenea, creşterea poate să mai scadă un pic, dar va rămâne solidă, pe fondului trendului global de mutare către streaming (cu competitie masivă Netflix, Disney etc.) şi în cadrul ecosistemului Amazon
- Altele (în special reclame şi carduri de credit) – 5.5% din vânzări şi creştere anuală de 52%
- Reclamele beneficiază tot de un moat de network effect indirect, pentru cardurile de credit nu văd însă un moat prea clar
- Chiar dacă nu va mai depăşi 50%, creşterea impresionantă probabil va continua, reclamele au apărut de curând (pe aceeaşi piaţă online cu competitori gen Google sau Facebook, desigur) şi…să vedem noile surprize…”Spaţiul este ultima frontieră” pentru Amazon (şi pe fondul legăturii cu proiectul Blue Origin al fondatorului Jeff Bezos)
Situaţia financiară
- Rate de creştere
- Vânzări: 22.5% creştere estimată în 2021, 17.7% în 2022, 15.6% în 2023
- Profit: 13.5% în 2021, 39% în 2022, 36% în 2023
- Profitabilitate
- Marja profitului net 5.53% în uşoară creştere faţă de 3.14% în ultimii 5 ani, trend care probabil va continua, datorită expansiunii AWS şi a reducerii unor cheltuieli
- Deşi ponderea R&D este în scădere cam cu 1% pe fondul vânzărilor masive din ultimul an, nu cred că va scădea prea mult la o companie orientată spre inovaţie
- ROIC (Return On Invested Capital) 14.7% în creştere faţă de 11.45% ultimii 5 ani
- Datorii
- Total datorii 101,2 mld.$ vs. Cash & Echivalente 84,4 mld.$
- Rating de credit A+ (Fitch) / A2 (Moody’s), având Debt/EBITDA ~2.1x, Interest Coverage = 14.6x
Fair value şi riscuri
Implementarea unui model DCF (Discounted Cash Flow) pentru Amazon este un task complex, compania având 6 linii de business diferite, pentru fiecare trebuind estimate venituri, cheltuieli etc. până la Unlevered Free Cash Flow, apoi introduse în model şi făcută suma (metodă numită SOTP – Sum-Of-The-Parts). Pentru astfel de companii există însă destule modele pe Internet (unele contra cost, ce-i drept).
- DCF to Firm: conform analiştilor de la Morningstar, Fair Value = 4000. Este modelul în care am cea mai mare încredere, ia în calcul întregul capital al firmei, aopi analiştii de la Morningstar fac o analiză individuală a fiecărei companii. Aloc, deci, acestui model o pondere de 50% din Fair Value
- DCF to Equity: conform Simply Wall Street, Fair Value = 4218. Modelul ia în calcul însă numai Cash Flow-ul acţionarilor şi este doar un model automatizat. Aloc 25% pondere din Fair Value
- PEG ratio – într-un articol precedent am punctat erorile atât generale cât şi specifice ale multiplilor de piaţă, dar si ce multiplu se poate folosi pentru diverse tipuri de companii -PEG = 1.95 (Seeking Alpha) sau 1.53 (Morningstar), pare a fi cam la Fair Value (aloc 25% pondere):
- Pentru astfel de companii cu moat puternic şi rate de creştere încă mari, PEG este de obicei între 1.5 şi 2
- Media pe ultimii 5 ani este 1.28, deci mai mică, dar aici trebuie avut în vedere că o parte din acest timp Amazon a fost subevaluată
Făcând media ponderată între cele 3 => Fair Value = 3890 (faţă de preţul actual 3340)
Riscuri:
- Este neîndoielnic că fiecare din domeniile de activitate va avea încă parte de creştere; riscul provine mai ales din incertitudinea măricică a acestor rate de creştere datorită competiţiei acerbe atât în e-commerce, cât şi în cloud, streaming sau reclame online.
- Este plecarea lui Jeff Bezos din poziţia de CEO un risc? Analiştii nu îl consideră ca un risc, deoarece se consideră că înlocuitorul său, Andy Jassy (în traducere românească… Andi Iaşi) este cea mai potrivită persoană, fiind creatorul celei mai profitabile linii de business, AWS.
Strategie
Acesta este cel mai interesant tip de companie pentru mine (ca şi investiţie strict în acţiuni, nu vorbesc acum despre opţiuni), beneficiind de moat economic + rate de creştere anuală estimate încă mari, > 20% în următorii 3-5 ani + (uşoară) subevaluare. Maximul este însă de 10% din portofoliu. O strategie posibiliă ar fi:
- Cumpărare 50% din poziţia dorită la preţul actual (o subevaluare de 16-17% nu este totuşi o marjă de eroare foarte mare, ţinănd cont şi de o anumită incertitudine despre care vorbeam)
- Cumpărare încă 25% în viitorul apropiat opportunist; de exemplu conform analizei tehnice:
- Dacă preţul se menţine într-un canal, cumpărare la support (dar atenţie a nu se aştepta prea mult, pentru că s-ar putea pierde momentul!)
- Dacă preţul scade, pe o reversare de trend (iarăşi atenţie, a nu se urmări double-bottom, head-and-shoulders sau mai ştiu ce alte tipare, pentru că iarăşi s-ar putea pierde momentul)
- Dacă preţul creşte, pe un minim local (câţiva oscilatori din analiza tehnică ar putea ajuta aici)
- Cumpărare până la 100% atunci când marja de eroare scade (20% sau 25% sub Fair Value funcţie de aversiunea faţă de risc – atenţie, Fair Value de la momentul respectiv!)
Puteti investi in actiunile Amazon, aici: http://bit.ly/actiuni-amazon
Ca şi orizont de timp, pare a fi pe termen mediu-lung. Exit ar putea fi când unul din cei 3 factori de mai sus se schimbă. Cum mă îndoiesc că moat-ul economic s-ar putea pierde prea curând, de exemplu:
- Exit 50% dacă rata estimată de creştere a profitului scade sub 20% (şi desigur că şi exit-ul se poate face treptat)
- Exit 25% dacă preţul creşte peste Fair Value, 25% dacă este semnificativ peste (20-25%)
“Prosperitatea începe sub formă de idee. Cantitatea este limitată doar de persoana în mintea căreia ideea este pusă în practică” – Napoleon Hill, Think and Grow Rich
Succe$$
PS: Disclaimer: Deţin o poziţie Long $AMZN, dar nu am nicio legătură de business cu compania. Aceasta nu este o recomandare de investiţii, fiecare este responsabil pentru deciziile pe care le ia pe baza analizei proprii!