Erik Barna, CEO si fondator Life is Hard. Omul , viziunea si compania

Life is Hard decide sa se listeze pe piata AeRO in data de 8 decembrie 2015

Erik-Barna-e1418222839285

In cadrul intalnirii Invest Club am avut ocazia sa il cunoastem pe Erik Barna, fondator si CEO Life is Hard. I-am adresat cateva intrebari cu scopul de a afla mai multe despre el si despre afacerea pe care o conduce.

Afla detaliile listarii.

Tudor Irimiea: Care este povestea afacerii ?

Erik Barna: Povestea este simpla: de cand am descoperit calculatorul in 1989 (eram in clasa-8-a) mi-am dat seama ca va fi pasiunea vietii mele. Am inceput sa fac tot felul de programele pentru calculatoarele care erau accesibile la acea vreme: HC-85, HC-90, CIP mai apoi in liceu pentru PC. Nu va pot descrie satisfactia de a vedea ceva ce iese din mainile tale si care este utilizat si apreciat de catre cei care folosesc respectivul produs. Prima mea aplicatie comerciala am facut-o in liceu, o aplicatie de gestiune a obiectelor de inventar pe care am vandut-o la cateva firme din oras. Tot cam in acea perioada liceu-primul an de facultate, odata cu inceperea “Capitalizarii” Romaniei, cu transformarea ei intr-o economie de piata am inceput sa “visez” la a avea o firma. Imi parea rau ca inca sunt prea mic (avem undeva pe la 16 ani) ca sa pot sa inregistrez legal o firma si sa fac business. Asta nu m-a oprit sa am in minte 2-3 firme “virtuale” sa studiez cum faceau business companiile de software din SUA. La acea vreme eram mare fan Microsoft. Imi amintesc ca eram avid dupa informatie, era internetului inca nu debutase in Romania. Asteptam cu nerabdare in fiecare saptamana ziua de marti/miercuri cand aparea revista Capital la chioscurile de ziare din oras. Din aceasta revista imi luam informatii de natura business. Incercam sa-mi fac idee despre ce inseamna sa incepi o afacere. Nici in ceea ce priveste IT-ul nu erau foarte multe surse de informare pana prin anii 1999-2000. Apelam tot la reviste de specialitate, aici imi amintesc de revista Hobbit, de IF mai apoi de PC-REPORT si binenteles CHIP. In 1996 am intrat la facultate, am ales binentele o specializare care sa ma ajute sa imbin cunostiintele de IT cu cele de business: Contabilitate si informatica de gestiune. Primul meu job l-am avut in 1999 la primul internet provider din Valea Jiului (am omis sa va spun ca m-am nascut si studiat in Petrosani). Aici am avut sansa sa invat pe cont propriu enorm (avand acces nelimitat la internet). Pot sa spun ca eram ca si ursul in fata brocanului cu miere. Mai departe cariera mea in IT a evoluat foarte rapid. Am avut cateva oferte de a lucra in afara tarii, chiar intr-o insula exotica, dar am preferat sa raman in tara, constient de greutati, dar in acelasi timp si de faptul ca sunt si multe oportunitati. Asa am ajuns in Cluj-Napoca, am lucrat in cateva firme de renume in acea perioada pe piata Clujeana, dar nu mi-am uitat visul de a avea propria firma. Astfel a luat fiinta in 2004 KL SOFTWARE care mai apoi in 2014 a devenit Life Is Hard – Work soft, iar de aici aventura continua cu visul de a deveni cea mai cunoscuta firma din Romania care produce solutii software pentru IMM-uri din Romania.

Care a fost cea mai puternica emotie pe care ati avut-o în afacere?

Cea mai puternica emotie am avut-o in acest an la Londra , la IT EUROPE awards, unde Life Is Hard a primit marele premiu: Best ERP/CRM solution of the Year pentru produsul 24Routier. A fost momentul in care am fost tare mandru de realizarile companiei, al echipei 24Routier.

IC

Ce v-a facut sa alegeti acest nume (Life is Hard) destul de… special ?

 Este o intrebare foarte dificila. Preferati povestea scurta sau lunga? Simplu si fara a parea lipsit de modestie, chiar suntem mai speciali. Suntem printre putinele companii de software din Romania care dezvolta produse si solutii IT localizate si personalizate strict pentru companiile din Romania. Foarte pe scurt povestea: in 2014 am decis ca a venit momentul sa schimbam vechea denumire a companiei: KL SOFTWARE. Pentru aceasta am apelat la niste tineri antreprenori dar cu experienta in branding si strategie, care vedeau lucrurile si pe noi mai altfel. Au primit o sarcina foarte clara: atunci cand numele nostru este inclus intr-o lista de companii de IT sau de tehnologie, sa se diferentieze dintr-o singura privire de toata lista; sa nu contina nume consacrate: technology, software, solutions; sa fie usor de retinut; sa aiba rezonanta internationala dar sa exprime si ceva din specificul romanesc (“Life Is Hard” nu-i asa? mereu ne plangem de acest lucru), sa nu trebuiasca sa investim sume enorme in brand awareness.

Desi am primit cu foarte mare circumspectie propunerea, ne-am asumat riscul de a avea un nume mai special, chiar cu o conotatie ce pare negativa, si implicit crezul si misiunea ce a venit impreuna cu numele, acela de a face viata mai usoara celor care interactioneaza cu serviciile si produsele noastre “work soft”. Pot sa spun acum, dupa aproape 1 an de la rebranding, ca firma de consultanta si-a indeplinit cu brio misiunea.

Am inteles ca veti lansa primul accelerator corporate din Romania in parteneriat cu This is Not a Storm. Ne puteti da mai multe detalii despre acest proiect:

IT-ul romanesc este intr-o perioada in care se zbate sa faca trecerea de la servicii de outsourcing la produs. Asta a deschis o mare problema: sa poti construi produsul nu garanteaza ca acesta va avea tractiune pe piata. Corporatiile se stiu ca au o inertie destul de mare in ceea ce priveste inovarea. Ei bine, prin acest accelerator noi mergem cu un pas inainte si vom accelera cultura antreprenoriala. Vom experimenta noi moduri de organizare si colaborare, noi tehnologii si metodologii de dezvoltare a startupurilor. Practic, toti cei ce vor participa vor avea instrumentele necesare sa poata valida idei de business si construi o afacere in jurul unui produs.

Dorim ca cei care vor fi implicati in program sa aiba moduri in care sa-si exprime potentialul creativ, inovand mai rapid si mai usor.

Acceleratorul ne va ajuta in primul rand pe noi sa ne standardizam si sa ne imbunatatim procesele interne de inovare, astfel incat sa ne permita sa livram mai repede, mai bine si la costuri mai reduse noi produse in piata si in acelasi timp sa identifica si sa atragem noi talente pe care sa le ajutam sa depaseasca faza de startup.

Veti continua experienta la Bursa chiar daca veti primi o oferta private equity? Ba mai mult: este prezenta la bursa o strategie pe termen lung?

 Oferte private equity am primit deja cateva in cursul anului trecut si la inceputul acestui an. Cu unele discutii am ajuns chiar in faza destul de avansata dar ne-am dat seama ca nu este chiar ceea ce ne dorim pentru companie, angajati si clienti. Ne-ar fi limitat destul de mult sfera de actiune si inovare. In plus nici transparenta catre clienti nu ar mai fi fost aceeasi.

Datorita faptului ca mare parte din solutiile software pe care noi le producem sunt destinate in mare parte pietei finaciare si al asigurarilor consideram ca o transparenta cat mai mare fata de clientii nostri este vitala pentru dezvoltarea pe baze solide a companiei. Acesta a fost si principalul motiv pentru care am decis ca listarea pe bursa ar fi cea mai buna varianta si care ar asigura o transparenta maxima investitorilor.

Piata AeRo este inca la inceput de drum, dar suntem obisnuiti cu provocarile si consideram ca putem contribui la maturizarea acestei piete, prin exemplul nostru sa atragem si alte companii pe aceasta piata.

Binenteles ca odata cu cresterea companiei, vom avea in vedere si piata principala a BVB,daca interesele companiei si a investitorilor o va cere, dar toate la timpul lor

Comments

comments